torsdag 16 april 2009

Till er som fött barn.

Graviditeten

Vilka var dina favorit kläder:
Nån stor bra tröja och mysbyxor/mammabyxor (Alex) Fina tajta tröjor och mammabyxor (Lukas)

Vad var din/dina favorit rätter:
Mcdonalds (Alex) Kålpudding (lukas)

Vad tyckte du inte om:
Vet inte

Var det någon favorit rätt som ändrades:
Nä….

Vad var du mest sugen på:
Clementiner ca 1 kg om dagen (Alex) Inget speciellt med Lukas.

Hade du halsbränna:
Jaaa, fy

Hade du sammandragningar:


Mådde du illa:
Första 2 månaderna med båda.

Vilken sovställning var bäst:
På sidan

När var din BF dag:
6 december och 9 december

Gick du över tiden:
ja. 20 dagar med Alex och 13 dagar med Lukas

Hur mycket gick du upp i vikt:
20 kg med Alex och 13 kg med Lukas

Hade du mycket vätska i kroppen:
Bara med Alex

Hur var ditt psyke:
skitsur med Alex och mkt bättre med Lukas då var jag fortfarande gald med humor.

Gnällde/klagade du:
ja, massor med Alex och när jag gick över tiden med Lukas.

Vad trodde du det var för kön:
Pojke med Alex och trodde nog det med Lukas med.

Visste du vad det var för kön:
ja. Tog reda på det precis dagarna innan båda.

Hur låg ditt SF mått:
Normal

Var du rädd för något:
För förlossningen med Alex inte med Lukas då var jag coollugn

Hur ville du att din förlossning skulle se ut:
Att allt skulle gå så bra som möjligt.

Hur ser du på graviditeten idag:
Båda var väldigt jobbiga då min rygg inte mådde bra av det, men annars så var det så härligt

Förlossning

När började din förlossning:
26 december och 21 december

Hur började den:
Igångsatt med Alex och värkar med Lukas

När åkte du/ni in till förlossningen:
inskriven 09:00 med Alex och kom in 10:00 med Lukas

Varför:
För igångsättning värkar.

Vem/vilka åkte du in med:
min fästman

Fick du/ni åka hem igen:
inte med Alex, men med lukas tyckte de att jag inte var tillräckligt öppen.

Vilket sjukhus skedde förlossningen på:
Vrinnevisjukhuset

Hur mycket var du öppen när ni kom in:
2-3 cm med Alex och när jag kom tillbaka då med Lukas öppen 4 cm.

Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen:
Med Alex mer och mer värkar och samma med lukas. Sen hade johan och jag väldigt kul båda gångerna

Vem/Vilka var med under förlossningen:
Min fästman och personalen

Tog du nått smärtstillande:
ryggbedövning med Alex och lustgas med lukas. Fick inte använda mer lustgas för personalen då jag började dommna bort i armar, bröst och ben. Slutade med den 2 timmar innan Lukas var född.

Grät du:
Ja, när de kom upp på min mage.

Vad tyckte du var jobbigast:
Att jag inte fick nån smärtlindring med Lukas när jag ville.

Var du rädd för något:
Ja, för varje kommande värk. Gjorde ju sååå himla ont!

Hur lång tid tog det:
Alex 7 timmar. Lukas ca 16 timmar. dock 20 min kryst med Alex och 24 min med lukas

Hur ser du på förlossningen idag:
Alex var en fis i rymden jämnfört med Lukas som var jättejobbig.

Barnet
Vad blev det för kön:2 små härliga pojkar.


Hur mycket vägde barnet:
Alex 3720g 52cm, Lukas 3735g och 51cm

Vad var huvudomfången:
Bra!!!

Hur mådde barnet:

Alex mådde jättebra och Lukas hade svalt mkt fostervatten så han andades lite konstigt men ingen fara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar