tisdag 10 november 2009

Yttligare ett inlägg

Har varit vaken sen 06 och är hur pigg som helst!
Men ensak mal jag på och det är ju diabetes......blir ni förvånade? nä, tänkte väl det!

Så här! Vad jag förstår så är det den internationella diabetesdagen den 15 nov, visste du det?? Har du sett eller hört något om den dagen under de senaste veckorna? Nä, trodde inte det heller och blir förvånad om du gjort det. Jag har inte hört nåt om det och det gör mig arg. Jag har gogglat och letat efter just detta datum och jag får knappt upp nåt om det.
Jag skrev ett mejl till barndiabetesfonden och frågade även om varför man aldrig ser når om denna hemska sjukdom i tv. Varför ligger inte fonden på media och gör tex galor om den så som man gör om barncancer fonden.
Vet att jag skrivit detta tidigare, men skriver detta igen. Barncancer är en hemslsjukdom, MEN 3 av 4 barn blir friska. Det blir aldrig ett barn med diabetes, eller hur?!
Dom siffror jag hittat så är det 80% som blir friska som har cancer och det är ju jättebra.
Hörde senast i helgen när jag pratade med en tjej att hon tyckte det såg så hemskt ut när hon sett en liten flicka i en vagn helt skallig och med en slang i näsan och hon såg helt orkeslös ut. Jag skulle oxå känna sorg och tycka synd om jag sett det,men hon blir ju förhoppningsvis frisk, det blir ALDRIG MITT BARN!!!!! Han kanske inte ser sjuk ut, men han har en livslång inrutad sjukdom som man ALDRIG kan slarva med, ALDRIG!
Jag undrar vart alla andra familjer i Norrköping är med sina sjuka barn i diabetes?
Jag blir så trött på det här, jag vill komma ut och berätta om detta, men hur går jag till väga då????

3 kommentarer:

  1. Gumman då! Jag kan aldrig förstå hur du känner, men jag kan förstå din frustration. Måste va jättejobbigt. Jag finns här om du behöver prata av dig närsom vet du.
    Prata med din pappa så kanske du kan få komma med i tidningen och försöka hitta andra föräldrar till barn med diabetes.
    P&K Elin

    SvaraRadera
  2. Du tar kontakt med BVC eller kommunen ? Det finns ju bla Diabetesförbundet osv.. Kolla här tex www.diabetes.se/Templates/LocalOrganization____2482.aspx

    Annars håller jag med dig, diabetes får för lite exponering i media mm. Kör hårt!!

    SvaraRadera
  3. Jag har försökt få Eskilstuna diabetesförening att uppmärksamma denna dag men .. ingen ide säger de .. det kommer ju inga när vi anordnar något.

    När jag gjorde något med diabetesfamilj.se som arrangör så kom det 5 familjer läs mer på vår hemsida diabetesfamilj.se

    Om du vill så kan vi hjälpas åt att ordna något i Norrköping.

    mvh Irene i Torshälla ( Eskilstuna)

    SvaraRadera