fredag 27 november 2009

vårdplan å fredagsmys!

Jag älskar Fredagar, gör inte ni det? Ikväll kommer det bli popcorn och julmust. Var inne på www.johannajois.blogg och fick idén med julmust till popcorn.
Hennes blogg läser jag varje dag. Hennes son debuterade i diabetes i okt i år och dom har lite problem med förskolan nu såhär i början efter debuteringen....blir jag förvånad eller.
Som tur har ju vi haft väldig tur med ansvartfulla å bra fröknar. Vi diskuterar o pratar massor runt omkring Alex, ibland kan jag tycka det känns som om jag bara tjatar på dom. Men det är ju mitt barn så.....
Men för dom stackare som inte har denna tur är det en evig kamp.

Om man får det struligt med förskolan/ skolan tycker jag att man som förälder ska se till att skolan och diabetesteamet gör en vårdplan tillsammans. Typ att förskolan ringer upp och bestämmer en tid med sjukan.
För med nydebuterad diabetes i en familj så är allt i kaos. Som barn å förälder är det viktigt att man bara koncentrerar sig på varandra. För det är en sådan omställning för barnet som plötsligt måste ta sprutor å bs och som förälder är det otroligt hjärtskärande att se sitt barn genomgå allt. Så då är ju faktiskt tankar runt skolan obefintlig. Sånt ska funka av sig självt, tycker jag om jag tänker efter. Att när skolan hör att en elev blivit sjuk, oavsett sjukdom så ska en vårdplan göras inom första månaden, utan att föräldern behöver fixa det.

En vårdplan vet jag inte exakt hur den ska vara, men jag antar att det ska skrivas ner vilka åtgärder man måste vidta vid försämring och vid akutahändelser som vid känning.
Hur barnet kan bli vid känning och vid högt. Allt är ju olika från dag till dag, liksom!
Funderar på att ringa skolverket och kolla upp det här!

Skriver mer sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar