fredag 27 november 2009

skolverket kommer få en fråga....

Jag har nu gjort lite frågor och skickat till skolverket och jag hoppas på svar. Får jag inget svar inom en vecka så fortsätter jag att skicka.....vill få svar!

Detta är frågorna:

Hej!!
Jag har en fråga ang. barn och ungdomsdiabetes och vilka regler och riktlinjer som finns för just den sjukdomen.

1. Vad gör skolan/förskolan för att så fort som möjligt få in barnet till en så normal och trygg skolgång som möjligt efter debuteringen?

2. Är det krav på att göra en vårdplan ang. barnets sjukdom och hur lång tid ska det ta?

3. Står ansvaret hos föräldern att vårdplan blir gjort eller är det skolan/förskolan?


4. En familj där ett barn insjunkar i diabetes ska väl inte behöva ta tag i allt med vad skolan heter vid debuteringen. Alltså är det inte upp till skolan/förskolans ansvar tillsammans med diabetesteamet att göra en vårdplan om barnet???

Är själv förälder till ett diabetesbarn och är väldigt angelägen om att få korrekta svar snarast, då jag vet att skolor/förskolor i Sverige inte tar sitt ansvar för dessa sjuka barn. Jag har haft otrolig tur med bra förskolan, men för min talan åt de andra barn och föräldrar som får slåss för en trygg och hjälpande skolgång.

Mvh Anna Petersson.

1 kommentar:

  1. Bra frågor Anna
    Man tycker att detta borde gå automatiskt och det borde vara av skolan intresse att ge eleverna trygg skolgång..
    Men jag tror budget styr att för mycket hur barnen i skolan mår..

    SvaraRadera