fredag 27 februari 2009

Att leva!

Vad är styrka??

För mig är styrka att ta hand om min familj och se till att vi har det så bra som möjligt. Göra alla dessa vardagliga saker jämt, dag ut och dag in. Det är inte alltid lika kul att göra dessa sysslor, men jag gör det för att vi ska ha det bra.
Jag har en son som är sjuk, sjuk i en fruktansvärd sjukdom. En sjukdom som ingen annan förstår om man inte upplevt den, kännt den, fasat den, hatat den. Folk kan säga att de förstår....mm, visst, säkert, kanske!
Här kommer min styrka in igen. Att vakna varje morgon tillsammans med min son. Stärka honom i sin sjukdom, uppmuntra honom i sin sjukdom, försöka få honom förstå sin sjukdom. Lyckas hålla allt mitt hat mot denna sjukdom bara för att få honom att lära sig leva med den, få ett så bra liv tillsammans med sjukdomen. Är det möjligt? Ja, kanske!
Alla dessa känslor jag har för denna sjukdom visar jag. Varför ska jag hålla känslor inom mig, låta dom äta mig innefrån? Vill inte ha den där klupmen av nertryckt gråt i mig.....aldrig mer. Har haft det alldeles för många gånger. Dock visar jag dessa känslor när mina barn sover. Ett barn skulle aldrig förstå dom här känslorna, än. Se att mamma gråter kan vara bra, men att se mamma gråta flera gånger i veckan ska inget barn behöva se. Tids nog kommer de veta allt om vad jag tycker om denna hemska sjukdom. Fast det lär dröja!
Är så tacksam att jag har Johan i allt detta, att vi kan stötta varandra. Han har stöttat mig något enormt nu när min farfar och mormor snabbt gick bort. TACK!
Det mormor en gång sa till mig och som vi lova varandra att aldrig säga till någon tänker jag på ofta. Det hon sa är jag så glad över och det kommer jag alltid att bära med mig. TACK, mormor för dom fina orden!
En sak jag saknar är farfars och mina långa telefon samtal. Vi som kunde sitta i timmar och prata strunt med varandra. Han var en styrka för mig. Han kunde man berätta allt för utan att han dömde en. TACK!
Att sörja dom gör så ont, men det är en styrka att ändå orka med att leva trots deras bortgång.
Deras bortgång är livets gång.
Det finns så många hemska människor som funnits i min omgivning som jag valt att välja bort, det är en styrka. Varför utsätta sig för människor som är egoistiska och som föröker styra en. Människor som hugger en och vrider om.
Det är styrka att låta en själv ta kommandot om sitt egna liv och våga bestämma över det. Våga säga vad man tycker och tänker.

1 kommentar:

  1. Min fina tjej!
    Vilka fina ord, jag blev helt rörd.
    Hoppas att tandvärken går över snart oxå!
    Pussen o kramen/Elin

    SvaraRadera